Milyen adatokat kell mérnünk?
Mondhatnánk egyszerűen, hogy mindent, de azzal nagyon el tudunk tévedni az üzleti életben! Egészen nagy vállalatok komoly szakemberei beleesnek gyakran abba a hibába, hogy minden adatot elkezdenek gyűjteni (forgalom összetétele, ügyfelek vásárlási szokásai, online hirdetések eredményei stb.) majd a végén csodálkoznak, hogy nagyon sok munkával ugyanott tartanak, mintha nem mértek volna semmit és nem lenne semmilyen adatuk. Manapság adatot gyűjteni nem nehéz, sőt! Nam az a művészet, hogy adatot szerezzünk, hanem az, hogy azt megfelelően rendszerezzük.
Akkor kérdés, hogy milyen adatot gyűjtsünk!
Azon üzleti adatok gyűjtése a fontos, ami a célunk elérése szempontjából legfontosabb. Na jó ez így elég általános, de nem lehet ettől pontosabban elmondani, ezért inkáb egy példán szemléltetem:
Példa:
- Van egy webárház, akinek 100 fő vásárlója van havonta. 500 db terméket ad el, amelyek 100 féle típusú termékből, miközben a teljes termékpalettája 1000 db ból áll. Az átlagos vásárolói kosár érték 15.000,-Ft …. sorolhatnám a meglévő adatok mennyiségét még az ügyfelekről a kiszállítás költségéről, a banki tranzakciós költségén át sokáig, de kb érted, hogy tényleg sok adat áll rendelkezésre.
- A tulajdonos konkrétan megfogalmazott célja, hogy 15%kal szeretné növelni a forgalmát a következő hónapban. (A célok megfogalmazásáról bővebben leírást az „Üzleti célok meghatározása„ bejegyzésben írtam)
- adatelemzés során arra jutott, a célok elérésének ütemezésekor, hogy az egy vásárlásra jutó értéket (kosár érték) kell megnövelni. (Tehát nem az a célja, hogy új vásárlókat hozzon és nem is az, hogy a meglévő ügyfelek többször vásároljanak, hanem az, hogy aki épp vásárol, az többet vásároljon ugyanazon vásárl alaklmával)
- Feladatként azt határozta meg, hogy beépít egy olyan algoritmust az áruházába, amely vásárlás közben újabb terméket ajánl az ügyfeleinek
Ebben az esetben számára a legofntosabb adat, hogy a korábbi időszakhoz képest az egy vásárlásra jutó forgalom mennyi. „Számára ez a siker mérőszáma”
Hogyan mérjünk?
Ha tudjuk mit kell mérnünk, akkor már tulajdonképpen meg is határoztuk a hogyant, bár nem mindig ilyen egyértelmű a helyzet. Két dolgot kell rögtön meghatározni:
- Milyen technológiával mérünk
- Milyen gyakran mérünk
1. Milyen technológiával mérünk
A fenti példában a hogyanra valószínűleg a webáruház tud rendszeresen statisztikát adni, de szinte biztos vagyok benne, hogy alapértelmezetten el van relytve ez a szám a többi adat között. Ilyen esetben ki kell alakítani egy olyan folyamatot és szokást, aminek eredményeképpen a vezető vagy az akinek van befolyása a tevékenyésre az rendszeres időközönként találkozik a siker mérőszámával.
Konkrét példa:
A webáruház értékesítésért felelős szakértőjének minden nap megy egy autmatikus riport, ahol a siker mérőszámát kimutatjuk.
Természetesen ettől vannak sokkal bonyolultabb helyzetek, amikor például egy fizikai áruházban kell megszervezni azt, hogy a betérő „nézelődőből” hányan vásárolnak. Erre is van megoldás…
2. Milyen gyakran mérünk
A mérésnek folyamatosnak kell lenni, de az adatok elemzésének kb. kétszer olyan gyakran van értelme, mint ahányszor be tudunk avatkozni.
Miért kétszer? Azért, mert ha sokkal gyakrabban nézed az adatokat, mint ahogy be tudsz avatkozni, akkor feleslegesen stresszeled magad. Ha csak akkor nézed meg az adatokat, amikor be tudsz avatkozni, akkor előfordulhat, hogy váratlanul ér az adat és nem vagy rá felkészülve.
Mit kezdjünk az adatokkal?
Ha már olyan szuperek vagyunk, hogy tudjuk mit kell mérni és el is kezdjük a mérést, akkor még mindig van egy feladat!
BE KELL AVATKOZNI!
Ez kb olyan, mint amikor autót vezetsz és látod, hogy egyenesn épp egy fának fogsz ütközni. Mit teszel? Félrefordítod a kormányt! Tehát jön az adat, el is jut hozzád és be is avatkozol. Ez így egyszerűnek tűnik, de az üzleti életben nem mindig ilyen tiszta a helyzet, ha nem gondolod végig a folyamatot.
Ami a legfontosabb, hogy előre el kell tervezni, hogy mit fogsz tenni akkor, ha a mérőszámok szerint nem jól alakulnak a dolgok.
Hogy néz ki a gyakorlatban a kivitelezés?
A velem való együttműködés során közösen határozzuk meg a siker mérőszámait, annak mérési módszereit, gyakoriságát és javasolt beavatkozási lépéseket.