Mi az az „ütemezés”?

Az „üzleti célok meghatározása” bejegyzésben már beszéltünk a cél időbeli megfogalmazásáról, ami azt jelenti, hogy minden meghatározott célnak kell egy konkrét határidejének lenni. Ez azonban kevés a cél eléréshez, azt le kell fordítani rész célokká, meg kell határozni az oda vezető utat. Ez más néven az „ütemezés”.

Milyen módszerrel lehet jól ütemezni?

Az ütemezés legfontosabb eleme, hogy meghatározzuk azokat a feladatokat, amelyeket el kell végeznünk. A feladatok meghatározásánál az alábbiakkal kell tisztában lennünk:

  • mit kell csinálni
  • mennyi időt vesz igénybe
  • ki végzi el a feladatot (csapaton belül vagy kívül)
  • mikor tudja elvégezni a feladatot
  • mennyibe kerül a feladat végrehajtása

Ezután a feladatokat sorba rendezzük és minden feladat elvégzéséhez határidőt szabunk. Alapvetően két fő megközelítést szoktam használni:

  1. Végső cél irányából lebontott
  2. Meglévő erőforrások alapján számított

Ez a két módszert nem egymást kiváltó, hanem segítő megoldás. Én mindkét módszerrel meg szoktam nézni, hogyan tud teljesülni a cél és a közös metszet alapján határozom meg az ütemezést.

1. Végső cél irányából lebontott ütemezés

Ebben az esetben megnézzük, hogy mikorra kell elérni az adott célt és a meghatározott feladatokat és „visszafelé számolunk”.

Konkrét példa:

Konkrét üzleti cél: „6 hónap múlva az online felületről érkező ügyfelekből szeretnék X Ft havi díjbevételt generálni”

Háttér: Jelenleg nincs weboldalam, de van egy szolgáltatási köröm, amire van piacképes kereslet

Meghatározott feladatok ütemezve nagyvonalakban:

  • 6. hónap: online hirdetés optimálisan működik és megfelelő mennyiségű ügyfelet generál
  • 4. hónap: elindítjuk az online hirdetést, mert kell 2 hónap, mire a hirdetésből elegendő ügyfél érkezik. (optimalizáljuk a kampányt és fel futtatjuk a mennyiséget)
  • 3. hónap: elkészül a weboldal amire a hirdetések érkeznek
  • 2. hónap: a weboldal elkészülése folyamatban van
  • 1. hónap: keresünk egy megoldást arra, hogyan lesz weboldalunk

2. Meglévő erőforrások alapján számított

Ebben az esetben a már meghatározott feladtokat olyan sorrendbe tesszük, ahogyan az logikusan következik és ilyenkor kapunk egy végső határidőt.

Meghatározott feladatok ütemezve nagyvonalakban:

  • keresünk egy megoldást arra, hogyan lesz weboldalunk, erre szánjunk 1 hónapot.
  • a weboldal elkészülésére szükség van 1 hónapra
    • kell egy szakember aki összerakja az oldalt
    • a szakmai tartalmak megírását el kell végezni
  • Keresünk egy online hirdetéssel foglalkozó szakembert és megállapodunk vele kell 2 hét
  • elindítjuk az online hirdetést, mert kell 2 hónap, mire a hirdetésből elegendő ügyfél érkezik. (optimalizáljuk a kampányt és fel futtatjuk a mennyiséget)
  • online hirdetés optimálisan működik és megfelelő mennyiségű ügyfelet generál

Ezzel a megközelítéssel látjuk, hogy elég sok helyen „megcsúszhat a projektünk” és veszélybe kerül a határidő és a cél elérése.

Az ütemezés során változhat maga az üzleti cél?

Igen, sajnos gyakran előfordul, hogy egy jól megfogalmazott konkrét üzleti célról kiderül, hogy nincs realítása. Ilyen esetben az ütemezés alapján kell módosítani a konkrét célt és ez alapján véglegesítjük az ütemezést!

Hogy néz ki a gyakorlatban a kivitelezés?

A velem való együttműködés során közös beszélgetés során a fenti módszer szerint meghatározzuk a feladatokat, elkészítjük az ütemezést és az egyes feladtokhoz felelőst és határidőket szabunk meg. Folyamatosan figyeljük, hogy az egyes részfeladatok a megfelelő határidőre elkészülnek-e.

A folyamat elején meghatározunk kockázatokat is, amik befolyásolhatják a kivitelezést. A kockázatokra külön odafigyelünk és megpróbálunk előre gondolkodva elkerülni a kockázatok bekövetkezését.

Ha maradt még kérdésed, lépj velem kapcsolatba!

Név(Kötelező)