Mit jelent az üzleti életben a cél?

Ahhoz jobban megértsük mi a „CÉL”, először tisztázzuk mi nem az:

  • „Több ügyfelet szeretnék”
  • „Jobb akarok lenni a konkurenciánál”
  • „Profitot akarok termelni”

Ezekkel az általában használt megfogalmazásokkal az a baj, hogy nem felelnek meg az alapvető kritériumoknak, így igazából sohasem lehet őket elérni

Milyen kritériumoknak kell megfelelni?

Három alapvető kritérimot teljesíteni kell a cél megfogalmazásnak, hogy azt konkrét üzleti célnak nevezhessük:

  1. Mérhetőség
  2. Időbeliség
  3. Realitás

  1. Mérhetőség

Ez azt jelenti, hogy számokban kifejezhetőnek kell lenni a célnak, hiszen ha nem tudjuk megszámolni, akkor nem tudjuk mérni és sosem fogjuk tudni, hogy elértük-e a célt vagy sem. Ehhez szükséges két dolgot tudnunk.

  1. Mit mérünk!
  2. Milyen mértékegységben mérünk!

A mérésről bővebben leírást talász a „Siker mérőszámainak meghatározása” bejegyzésben.

A fenti példáknál ezen kritérium így teljesülhet:

  • „Több ügyfelet szeretnék” helyett
    • 30 fő új rendszeres vásárlóval többet szeretnék”
    • Havi vásárlóim számát meg szeretném növelni 50 fővel
  • „Jobb akarok lenni a konkurenciánál” helyett
    • „A google értékelésemet 4,5 pontra szeretném emelni. (A konkurencia átlag értékelése 4,2 pont)” – itt megjegyzem, hogy abszolút cél állítása sokkal eredményesebb, mint a relatív céloké. Tehát célszerűbb önmagunkkal versenyezni és nem egy állandóan mozgó célt állítani. (Erről még az időbeliségnél visszatérünk.)
  • „Profitot akarok termelni” helyett
    • Az éves adózott eredményem legyen X millió Ft
    • ” Az éves működési eredményem legyen X millió Ft” – megjegyzés: sok különbség lehet ugyanis a működési eredmény és az adózott eredmény között
    • X MFt forint bíjbevételt szeretnék elérni” – a Profitra sok esetben sokkal nagyobb hatást tudunk gyakorolni a díjbevétellel, mint a költségek csökkentésével, így érdemes ilyenkor a profit alkotó elemeit tovább boncolgatni és megnézni, hogy mire is kell hatást gyakorolni

2. Időbeliség

Ez azt jelenti, hogy határidőt kell szabni a cél teljesülésének. Tehát nem mindegy, hogy egy adott célt egy hónap alatt vagy 1 év alatt érem el. Nem mindegy ugyanis, hogy mekkora energiát, erőforrást tervezek belefektetetni az adott cél eléréshez. A fenti példáknál ezen kritérium így teljesülhetnek:

  • „Több ügyfelet szeretnék” helyett
    • „30 fő új rendszeres vásárlóval többet szeretnék a következő negyedévben
    • „Havi vásárlóim számát meg szeretném növelni 50 fővel 2 hónap múlva
  • „Jobb akarok lenni a konkurenciánál” helyett
    • „A google értékelésemet 4,5 pontra szeretném emelni fél éven belül. Előbb említettem, hogy abszolút célt határozzunk meg akkor is, amikor mással versenyzünk. Ilyenkor a kiinduló állapotot vizsgáljuk: Induláskor a konkurencia értékei 4,2 volt, akkor az én célom, hogy fél év alatt a sajátomat megemeljem 4,5 re és bízok abban, hogy a konkurencia nem emeli meg időközben a saját értékeit. A saját célomat így elérhetem és majd akövetkező időszakra meghatározok egy másik célt, ha közben mások lettek a kröülmények
  • „Profitot akarok termelni” helyett
    • ” Az éves adózott eredményem legyen X millió Ft 2 év múlva
    • ” Az éves működési eredményem legyen X millió Ft idén
    • „X MFt forint bíjbevételt szeretnék elérni a következő negyedévben

3. Realitás

Ez annyit jelent, hogy olyan célt állítsunk fel, amelyre van reális esély, de azért még kihívást is jelent. Az, hogy „tízszeresére növekedjen a díjbevételem a jövő hónaptól” kis valószínűséggel nevezhetjük reális célnak. Ha irreális egy cél, akkor csak kudarcot vallunk illetve mi magunk sem hisszük el, így nem is teszünk bele elég energiát, így semmit sem fogunk elérni. A fenti példáknál ezen kritérium így teljesülhet:

  • „Több ügyfelet szeretnék” helyett
    • „30 fő új rendszeres vásárlóval többet szeretnék a következő negyedévben” ez cég függően lehet reális vagy irreális attól függően, hogy mivel foglalkozik a cég, mekkora a kapacitása stb. Egy egyéni vállalkozó fodrásznak valószínű irreális cél, ha egyébként van már egy kialakult ügyfélköre, mert ugye nem is tudna ennyivel több ügyféllel dolgozni. Egy multinacionális cégnél természetesen ez kerekítési hiba
  • „Jobb akarok lenni a konkurenciánál” helyett
    • „A google értékelésemet 4,5 pontra szeretném emelni fél éven belül. – Itt is fontos megjegyezni, hogy miért fontos, hogy a saját értékelésemet határozzam meg célként és ne a konkurenciáét, mert arra nincs ráhatásom! Az nem reális, hogy a konkurenciát befolyásoljam. (A konkrét esetben egyébként pont lenne ráhatásoma konkurencia érétkelésére, de az nem etikus. )
  • „Profitot akarok termelni” helyett
    • ” Az éves adózott eredményem legyen X millió Ft 2 év múlva”. Ugye azért csak két év múlva, mert az adott évben már esélytelen vagyok mondjuk egy konkrét esetben jelentős mértékben megnövelni a profitomat. Ha túl hosszúnak tűnik az időtáv, akkor kisebb szakaszokra kell lefordítania célokat, ami már reálisan elérhetőnek tűnik

Hogy néz ki a gyakorlatban a cél meghatározás

A velem való együttműködés során közös beszélgetés során végiggondoljuk az adott vállalkozás céljait és meghatározzuk a legfontosabb célokat és a célok elérésének ütemezését (bővebben). Ez minden vállalkozás esetén teljesen egyedi illetve időszakonként folyamatosan változó!

Fontos, hogy maximum 3 célt határozunk csak meg, mert ha ennél több cél van fókuszban, akkor olyan mintha nem is állítottunk volna célt.

Ha maradt még kérdésed, lépj velem kapcsolatba!

Név(Kötelező)