Milyen tényezők befolyásolják a szolgáltatási termékpalettádat?

Elsőre azt gondolod, hogy nem egy bonyolult kérdés: van „X” típusú termékpalettád, vagy „X” tudásod egy adott szolgáltatáscsoportból és azt fogod árulni. Kész is a szolgáltatási paletta. Ezt kell megjeleníteni a weboldalon és ezt kell minél ügyesebben reklámozni. Sajnos ettől kicsit bonyolultabb a helyzet, mert az, hogy milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálj az sokkal több tényezőtől függ mint gondolnád. Ha profi vagy akkor megtervezed ezt is.

Nézzük mi minden kell figyelembe venned az árak meghatározásánál:

  • A Te üzleti célod (érdemes elolvasni Konkrét üzleti célok megfogalmazása” bejegyzést is)
  • Mekkora profitot szeretnél elérni
  • Mennyi ügyfelet tudsz kiszolgálni
  • Milyen ügyfélkörben szeretnél dolgozni
  • Ki a konkurenciád (érdemes elolvasni Konkurencia elemzés bejegyzést is)
  • Milyen gyorsan tudod a szolgáltatásokat változtatni
  • Milyen ügyfélélményt tudsz biztosítani

Értékesítői oldal

Nézzük először a Te oldalad. A következő három tényezőből kell elsőként kiindulnod:

  1. üzleti célod, (pl. elvárt profit, ügyfélszám növekedés, márkaismertség növelés)
  2. kiszolgálási kapacitásod, (hány ügyfelet tudsz kiszolgálni az adott palettáról)
  3. tudásod (meglévő adottságaid, hogy milyen termékeket/szolgáltatásokat tudsz kínálni)

Hogyan kezdjél hozzá?

Tulajdonképpen mindegy. Bármelyik oldalról elindulhatsz.

Nézzünk egy példát: Van egy vállalkozásod, amiben 3 féle szolgáltatást kínálsz. Ebből

  • az egyiknek magas a profit tartalma, de nem annyira szereted csinálni,
  • a másikat imádod és hoz is profitot, de nagyon időigényes,
  • a harmadikat pedig csak azért kínálod, mert ehhez is értesz. Hoz is profitot, meg nincs is vele bajod, de nem imádod. Ha kell akkor megcsinálod.

Érzés alapján valószínűleg vagy a magas profit tartalmú terméket kezdenéd el reklámozni, vagy, azt amelyiket imádod. Sokan így is indulnak el és ilyenkor az következik be, hogy:

  • lesz egy profitot termelő vállalkozásod, amiben utálsz dolgozni
  • tele leszel olyan ügyfelekkel, akik azt a szolgáltatást fogjk vásárolni, amivel imádsz foglalkozni, de „éhen halsz”

Üzleti célú megközelítés

Megnézed, hogy mi a célod? Ha maximalizálni akarod a profitot, akkor nincs más hátra, sajnos a legmagasabb profitot hozó terméket kell eladnod. Ilyenkor el kell döntened, hogy az üzleti célod helyesen van-e megfogalmazva! Tényleg

„a maximális profitot akarod elérni” vagy „az adott körülmények közötti legtöbb profitot akarod elérni, úgy hogy a vállalkozásodban szívesen dolgozz hosszútávon” !?

Ha ez utóbbi szimpatikusabb, akkor az üzleti célodnak megfelelően összeállítasz egy heti tevékenység listát, amibe szépen beírod magadnak virtuálisan, hogy melyik nap melyik szolgáltatással szeretnél foglalkozni. Ezután összeadod az elképzeld órarendedben eladott szolgáltatások árát és meglátod, hogy mennyit a maximális profit lehetőséged? Célszerű ennek a maximális szintnek csak a 70-80%-val számolnod, mert a gyakorlatban nagyon nehéz elérni a 100%-ot.

Ha kevés az összeg, akkor a naptáradban újra tervezed a tevékenységedet, addig, ameddig nem éred el a kitűzött célod.

Kapacitás oldalú megközelítés

A módszer gyakorlatilag ugyanaz, mint az előbb, de azzal a különbséggel, hogy itt nem a célod elérésre figyelsz, hanem arra, hogy mennyi ügyfelet tudsz egyáltalán kiszolgálni?

Mikor lehet fontos ez a szempont?

Például, amikor másodállásban szeretnéd először elindítani a vállalkozásod. Az órarendet összerakásakor kiderül, hogy az ügyfelekkel is csak és kizárólag akor tudsz foglalkozni, amikor Te is épp dolgozol a főállásodban. Ilyen esetben a Te kapacitásod fogja meghatározni, hogy milyen szolgáltatásokat fogsz kínálni.

Hasonló szituáció az is, amikor már egy sikeres vállalkozó vagy és szeretnéd bővíteni a szolgáltatásodat, de a naptár tervezésénél kiderül, hogy az új szolgáltatás „versenyzik” a meglévő szolgáltatásoddal és a kettő együtt nem fog menni. Például azért, mert egy szakembered van mindkét szolgáltatásra és az az egy ember vagy egyikkel vagy másikkal fog foglalkozni

Tudás alapú megközelítés

A módszer itt is ugyanaz, de a fókusz ezúttal azon van, hogy mit tudsz egyáltalán kínálni. Termék eladásnál egyértelmű a helyzet. Hiába akarsz Te Samsung TV ket eladni, ha nincs rá beszerzési forrásod. Szolgáltatásnál meg hiába akarsz szemöldök tetoválással foglalkozni, ha nem értesz hozzá és nem is tudsz ilyen szakembert alkalmazni.

Ha hiányzik a „tudás”, akkor fogalmazd meg a céljaidat és teremts meg a lehetőségedet

Ügyfél oldal

Az ügyfél oldal sem kevésbé fontos kérdés. Itt nem csak azt kell megvizsgálni, hogy van-e kereslet az adott termékre szolgáltatásra, hanem azt is, hogy az ügyfelek mit várnak el mint kiegészítő szolgáltatást. Nagyon egyszerű példán szemléltetve, ha fodrászként dolgozol és csak „hajvágást” szeretnél árulni, de „hajfestés”-sel már nem akarsz foglalkozni, akkor bizony egy bizonyos ügyfélkört nem fogsz tudni megszerezni.

Érdemes ilyen esetekben piackutatást végezni és megvizsgálni a konkurencia szolgáltatási palettáját is. Bővebben lásd a konkurenciáról szóló bejegyzést

Ha maradt még kérdésed, lépj velem kapcsolatba!

Név(Kötelező)